Social Icons

TEMURAMAH BERSAMA TUNKU MAHKOTA JOHOR : BAHAGIAN KEDUA



Johor Darul Takzim akan terus untuk "membeli" nama-nama besar dari semasa ke semasa untuk meningkatkan taraf bola sepak bukan sahaja di negeri Johor tetapi negara juga.

Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim, yang juga presiden Johor FA berkata, Johor akan terus mencungkil bakat dan menguji pemain-pamain baru

"Kita akan menandatangani pemain yang berkaliber yang telah terbukti kebolehan mereka di peringkat antarabangsa dan yang boleh memberikan pengetahuan dan kemahiran mereka kepada pemain kami.

"Kami telah menandatangani pemain seperti Daniel Guiza yang pernah bermain di Kejohanan Euro 2008 bersama pasukan Sepanyol dan bekas pemain tengah Lazio Simone Del Nero.

"Mereka adalah pemain berkualiti yang telah kita tandatangani dan saya percaya mereka adalah pemain asing yang termahal dalam sejarah negara ini," katanya dalam temu bual eksklusif di di Istana Bukit Pelangi di Johor.

Lain-lain nama-nama besar yang ditandatangani oleh Johor Darul Takzim Zaquan Adha Abdul Radzak dan saudara kembar Aidil Zafuan, Ketua Pasukan Kebangsaan Safiq Rahim, Muslim Ahmad. Norshahrul Idlan Talaha, Azmi Muslim dan Safee Sali.

Tunku Ismail berkata baginda mahu menjadikan Johor pasukan terbaik di Malaysia dan mungkin di rantau Asia kerana baginda mencintai sukan bola sepak dan sangat teruja apabila berbicara mengenainya.

Baginda berkata bola sepak di Malaysia perlu diperbaiki kerana hakikatnya ia berada di kedudukan 167 ranking dunia.

Baginda berkata Malaysia perlu memperbaiki pentadbiran terutamanya kewangan jika mahu menjadi antara pasukan terbaik di Asia.

"Kita mesti meningkatkan standard bolasepak kita dan saya percaya Johor FA akan memulakannya untuk merevolusikan bola sepak di negara ini.

"Kewangan kita adalah teguh dan kami telah menyusun semula organisasi kami. Ia akan diuruskan secara profesional dengan setiap ahli pasukan diingatkan untuk bertanggungjawab dengan tugas masing-masing," katanya.

Tunku Ismail juga mendedahkan sebuah Akademi bola sepak lengkap dengan tiga padang bola sepak sebagai tempat latihan, asrama bagi pemain untuk tinggal sebelum perlawanan serta kolam renang, gimnasium dan kemudahan lain akan dibina tidak lama lagi.

Akademi itu akan melatih bakal pelapis bolasepak yang bakal mewarnai bolasepak negara.

Tunku Ismail berkata terdapat juga rancangan untuk akademi bola sepak tersebut bekerjasama dengan beberapa kelab antarabangsa, mungkin dengan pasukan seperti Boca Juniors di Argentina di mana pemain berbakat akan dihantar untuk latihan di sana.

"Biar saya katakan bahawa Johor FA di bawah kepimpinan saya tidak akan berhenti setakat ini. Kami akan berada di sini untuk jangka masa yang panjang dan akan mencabar pasukan lain bukan sahaja untuk gelaran domestik tetapi juga di rantau ini," katanya.

http://www.sports247.my