Social Icons

10-02-1960 - PEMAHKOTAAN SULTAN SIR ISMAIL



Sultan Ismail, 65 dimahkotakan sebagai Sultan Johor ke-3 di Istana Besar di Johor Bahru hari ini. Dimahkotakan bersama baginda adalah Sultanah Aminah.

Ia adalah majlis yang kaya dengan adat istiadat. Mahkota kebesaran negeri Johor yang berusia 74 telah disarungkan di kepala sultan oleh Mufti Johor pada jam 10:20 pagi.

Ia diikuti dengan tembakan meriam sebanyak 21 das untuk memberitahu kepada rakyat bahawa sultan telah dimahkotakan. Tidak lama selepas itu, sembilan jet pengebom Canberra telah melintas di ruang udara Istana.

Sejurus selepas itu Sultan dan Sultanah dengan mahkota berkelip di bawah sinaran matahari berangkat menaiki kereta untuk upacara perarakan sejauh 3 batu.

Lebih 50,000 orang dan pelajar sekolah berbaris dilaluan melambai tangan sambil melaungkan "Daulat Tuanku" kepada pasangan diraja yang baru dimahkotakan itu.


Buat pertama kali Televisyen digunakan untuk membolehkan tetamu yang berada di luar Istana mengikuti upacara pemahkotaan tersebut. Dua ribu tetamu telah ditempatkan di khemah khas yang didirikan berhampiran tangga Istana. Tetamu lain termasuk ahli-ahli keluarga Diraja, wakil-wakil negara dan raja-raja dan diplomat asing berada di dalam Bilik Singgahsana.


Sejak dari awal pagi Rakyat Johor dan beribu-ribu pelancong berpusu-pusu ke arah Istana yang berusia hampir 100 tahun itu. Ada yang membawa bayi yang masih tidur didakapan ibu mereka turut sama berbaris di sepanjang jalan perarakan. Kesesakan lalu lintas yang berlaku di Jalan Ibrahim yang turut diharungi oleh tetamu rasmi.


Jam 8:15 tetamu VIP bersama isteri mula tiba di Istana. Anggota Askar Timbalan Setia Negeri Johor yang berpakaian seragam putih istiadat menyambut tetamu dengan memberi tabik hormat diiringi dengan lagu yang dimainkan oleh Pasukan Polis DiRaja.

Adinda sultan, Tunku Temenggong Ahmad tiba dahulu, kemudian anakanda kedua sultan Tunku Bendahara dan seterusnya ketibaan Tunku Mahkota Johor.

Kemudian diikuti tetamu-tetamu VIP Ketua Menteri Melaka, Inche Abdul Ghaffar Baba, Ketua Menteri Pulau Pinang, Dato Wong Pow Nee, Tengku Bendahara Kedah, Sultan Perak,Raja Idris Shah II, Tengku Sri Utama Raja Trengganu, Tengku Mahkota Kelantan, Pemangku Raja Perlis, Dr Syed Mahmood bin Syed Hussain Jamalullail, Raja Muda Selangor, Tengku Mahkota Pahang dan Wakil Yang diPertuan Negeri Sembilan.

Kemudian ketibaan Sultan Brunei dengan berpakaian baju Melayu Hitam keemasan yang agak menarik, disusuli ketibaan wakil Yang di-Pertuan Agong, Tengku Mustapha.


Pada jam 9.30 pagi motosikal Polis menderum dengan kuat di laluan pantai Lido menandakan ketibaan Sultan dan Sultanah. Pasangan diraja tersebut menaiki Cadillac dengan bumbung terbuka diiringi Polis diraja dan Askar Timbalan Setia Negeri Johor tiba dari Istana Bukit Serene.

Sultan yang memakai seragam yang bewarna biru gelap seperti yang digunakan oleh Almarhum Sultan Ibrahim dan datuknya, Sultan Abu Bakar pada hari pemahkotaan memukau mata orang ramai. Sultanah memakai baju kurung Johor dipadankan dengan kain sarung, disesuaikan dengan baldu hitam.

Sultan dan Sultanah telah disambut oleh Tunku Mahkota Johor dan Menteri Besar, Dato 'Haji Hassan bin Haji Yunos. Baginda kemudian ke bilik resepsi Istana mereka memakai jubah yang bersulam emas dan selaras dengan satin putih.

Dengan laungan tiga kali diulangi "Dengar", Dato' Penghulu Istiadat, Dato' Rahman Musa mengumumkan permulaan majlis pemahkotaan. Sultan dan Sultanah memasuki Bilik Singgahsana.


Dato Wan Idris bin Ibrahim, maju ke hadapan memberi penghormatan dan meminta izin untuk Menteri Besar memberikan ucapan. Menteri Besar memulakan ucapan dengan melaungkan "Daulat Tuanku" yang bergema di dalam Bilik Singgahsana. Sultan kemudian memberikan persetujuan untuk memulakan majlis pemahkotaan membaca ikrar diraja yang ditulis diatas sutera kuning.

"Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi mengasihani, kita berikrar dan berjanji bahawa dengan bantuan dan bimbingan daripada Allah yang maha kuasa, kita akan memerintah Negeri Johor dan wilayah ini selaras dengan undang-undang dan mematuhi adat resam yang terkandung dalam undang-undang negeri dan hendaklah memerintah dengan adil dan saksama.

"Kita berikrar dan berjanji dengan penuh takwa bahawa hendaklah melindungi dan mempertahankan agama negeri dan memelihara kehormatan dan maruah Raja dan Kerajaan Johor.

"Kita berdoa moga diberkati Allah."



Sultan Ismail kemudiannya menerima Pedang Kebesaran Negeri yang dihadiahkan kepada ayahandanya oleh Kerajaan Negeri pada tahun 1935 dari Dato' Haji Hassan Yonos.


Dato’ Penghulu Biracana, Dato' Ismail bin Abu Bakar, mengumumkan Mahkota Kebesaran Negeri Johor dibawa masuk.


Kemudian majlis menjadi begitu mendebarkan apabila Mahkota Kebesaran Kerajaan Negeri Johor yang diletakkan diatas bantal berwarna kuning mula dibawa masuk ke dalam Bilik Singgahsana.

Dato' Mufti, Dato' Syed Alwi bin Tahir Al-Hadad dan Ketua Kadi, Tuan Haji Ismail bin Omar Abdul Aziz mula bergerak ke singgahsana.

Tuan Haji Ismail membacakan "selawat" berkat dan Dato' Syed Alwi mengambil Mahkota Kebesaran dari atas bantal kuning tersebut.


Doa dilaungkan dengan kuat apabila mahkota disarungkan ke kepala sultan disusuli dengan Sultanah.

Sejurus dengan itu. Lagu Bangsa Johor dimain diiringi ledakan tembakan meriam 21 das sebagai penghormatan dan sembilan jet pengebom Canberra telah melintas di ruang udara Istana.

Tunku Mahkota Johor, Tunku Bendahara Johor dan Tunku Temenggong Ahmad maju ke hadapan dan memberikan penghormatan kepada Sultan.

Sultan dan Sultanah berangkat keluar dari Bilik Singgahsana.