Social Icons

DYMM Raja Zarith Sofiah bercerita ketika zaman belajar


Ketika abang, kakak dan saya belajar di London, bapa kami akan mengirimkan elaun setiap bulan. Pada awal bulan, saya akan belanja, belanja dan belanja! Saya akan menggunakan elaun tersebut untuk membeli pakaian, buku, majalah dan makan di restoran. 

Tetapi menjelang akhir bulan, elaun saya tinggal sedikit. Ia sama dengan abang dan kakak saya. Oleh itu, kami akan berkongsi apa sahaja dengan wang yang sedikit itu dan membeli makanan di KFC atau Pizza Hut, kerana ianya adalah jauh lebih murah daripada makan di restoran.

Saya bercakap tentang perkara ini kepada salah seorang kenamaan di 'World Hunger Relief Charity Walk' dan beliau amat terkejut: beliau menjangkakan kami menjalani kehidupan mewah sebagai pelajar kerana bapa kami adalah Sultan. Kami tidak. Kami menggunakan pengangkutan awam seperti Tube (keretapi bawah tanah) atau bas. Apabila saya berada di Oxford, saya akan menaiki kereta api atau bas untuk pulang ke London.

Dan oleh kerana itu, saya bimbang akan kehidupan pelajar dan orang-orang miskin juga orang yang tidak mendapat pekerjaan.

DYMM Tuanku Raja Zarith Sofiah Almarhum Sultan Idris Shah 
16 Oktober 2013