Social Icons

Pingat Kebesaran Jepun, Selamatkan Istana Johor

1895 - 1959
Major-General Sultan Sir Ibrahim al-Mashur

Apabila Jepun menyerang Tanah Melayu pada penghujung 1941, bala tenteranya telah membinasakan hampir semua kepentingan british termasuk istana, kediaman kerabat diraja dan rumah pembesar.

Bagaimanapun, sewaktu mereka tiba di Johor Bahru dalam serangan ke Singapura bagi melengkapkan penguasaan di seluruh Tanah Melayu, bala tentera Jepun yang dipimpin oleh Panglima Tentera daratnya, Leftenan Jeneral Tomayuki Yamashita telah berundur dan tidak jadi menceroboh Istana Besar Johor Bahru. Dimana Sultan Sir Ibrahim bersemayam.

Menurut sejarah, apabila Sultan Sir Ibrahim mengeluarkan bintang kebesaran maharaja jepun dan menunjukkan kepada Yamashita, Panglima Tentera Jepun itu tunduk hormat dan berundur dari situ tanpa berkata apa-apa.

Bintang Kebesaran Maharaja Jepun tersebut telah dikurniakan kepada Almarhum Sultan Abu Bakar sewaktu baginda mengadakan lawatan rasmi ke negara matahari tersebut kira-kira dalam tahun 1870an.


Untuk pembelian Buku Sejarah DiRaja Johor
sila hubungi pengedar ditalian 019-799-8249 (Whatsapp)


10 comments:

  1. Patutlah emak saya selalu kata yg Sultan Johor Sultan berdaulat! Daulat Tuanku...

    ReplyDelete
  2. amat membanggakan kesultanan johor.memang hebat. :)

    ReplyDelete
  3. 1870?
    Sultan sendiri time tuh pun belum lahir..
    Lahir tahun 1873 then baginda melawat jepun atas jemputan marquis Tokugawa Yoshichika pada tahun 1934 and at the same time baru dia dpt pingat Grand Cordon of the Order of the Rising Sun from baginda maharaja jepun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1870... yang melawat ialah ayahandanya Maharaja Abu Bakar, paham ke dok?

      Delete
    2. 2019 still baca..gud info..aĺlah peliharakan sultan

      Delete
    3. Pingat ni pun ada yg bercanggah bila tahun dpt, dan sape yg dpt..kat forum lain bersumberkan the royal Johor kata 1920 dpt pingat ni masa Sultan Ibrahim ke Jepun..sini plk ckp dr sultan abu bakar..mana yg btl? Bila bercanggah ni, bole jd menipu .itu je..haha

      Delete
    4. Nah ku tepek bukti dr page lain..mana yg btl pun xtau..haha
      https://johorpress.com/istana-johor-tidak-diganggu-tentera-jepun/

      Delete