Social Icons

LAKAR SEJARAH SETELAH 55 TAHUN

TUMPUAN orang ramai terutamanya rakyat Johor terarah ke Istana Besar, Johor Bahru yang akan menjadi lokasi bersejarah Istiadat Kemahkotaan Sultan Ibrahim Sultan Iskandar pada 23 Mac ini.

Bermula 16 Mac lalu, setiap hari pasti ada upacara yang diadakan termasuk raptai untuk memastikan istiadat berkenaan berlangsung lancar dan meriah seperti yang diinginkan.

Malah, Tuanku Sultan turut berkenan hadir menyaksikan sendiri persiapan bagi memastikan semua berlangsung dengan baik untuk membolehkan rakyat jelata bersama-sama memeriahkannya.

Sultan Ibrahim menyedari, istiadat tersebut bukan ‘milik’ baginda dan kerabat sahaja, malah sebenarnya ‘khazanah’ rakyat dan negeri Johor sejak kewujudan Johor moden yang diwarisi daripada moyang baginda.

SULTAN Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menyaksikan raptai sempena Kemahkotaan Sultan Johor di Istana Besar Johor Bahru, baru-baru ini. Utusan/RAJA JAAFAR ALI
Justeru, baginda yang memang terkenal sebagai seorang Sultan yang berjiwa rakyat sanggup turun padang untuk memastikan istiadat yang kali terakhir diadakan kira-kira 55 tahun itu dapat dinikmati dan dikongsi bersama rakyat jelata.

Sultan Ibrahim bukan sahaja memantau semua persiapan dan kelengkapan yang digunakan dalam istiadat tersebut nanti, malah sanggup melawat ke Pusat Media yang diwujudkan di Dewan Jubli Intan yang terletak berhampiran Istana Besar bagi memastikan wakil media tempatan dan asing dapat membuat liputan istiadat berkenaan dengan baik, selesa dan mendapat maklumat yang tepat.

Bagi sesetengah pihak khususnya generasi muda, istiadat berkenaan mungkin yang pertama dan pasti teruja untuk menyaksikannya. Memandangkan bukan semua rakyat berpeluang hadir ke Istana Besar, kerajaan negeri akan memasang layar gergasi di beberapa lokasi tumpuan ramai serta disiarkan secara langsung di televisyen untuk tatapan seluruh rakyat negara ini.

Malah, kesudian Tuanku Sultan bersama Tuanku Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah menaiki kenderaan khas melalui beberapa batang jalan utama di bandar raya Johor Bahru turut memberi peluang kepada rakyat jelata untuk merakamkan detik bersejarah berkenaan.

Berdasarkan program, Tuanku Sultan dan Tuanku Raja Zarith Sofiah turut berkenan menghadiri Istiadat Siram Tabal petang esok. Difahamkan, air yang digunakan pada istiadat berkenaan diambil dari tujuh batang sungai di setiap daerah di negeri ini.

Memandangkan Istiadat Kemahkotaan ini adalah peristiwa yang amat bersejarah, memang wajar keputusan kerajaan negeri mengisytiharkan 23 Mac ini sebagai cuti umum negeri.

Justeru, bukan sahaja semua petugas jabatan dan agensi kerajaan patut menggunakan cuti umum berkenaan untuk menyaksikan dan memeriahkan istiadat penting itu, malah syarikat swasta juga perlu memberikan cuti kepada pekerja masing-masing untuk bersama-sama meraikannya.

Tindakan memberi cuti peristiwa itu juga jelas melambangkan taat setia kepada Sultan dan sistem Raja Berperlembagaan yang diamalkan di negara ini.

Malah Yang Dipertua Jumaah Majlis Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli dalam satu sidang akhbar sebelum ini mengakui Istiadat Kemahkotaan itu amat istimewa dan eksklusif tetapi mengandungi ciri-ciri yang pernah dilakukan dalam istiadat sebelumnya untuk mengekalkan dan memperkayakan budaya istana.

Kali terakhir Istiadat Kemahkotaan diadakan pada 10 Februari 1960 ketika Almarhum Sultan Ismail Sultan Ibrahim dimahkotakan.

Sebagai kenang-kenangan, Pos Malaysia akan turut menjual setem yang direka khas sempena istiadat berkenaan dalam denominasi 60 sen, 80 sen dan RM1 serta sampul surat hari pertama mulai 23 Mac ini.

Justeru, seluruh rakyat, khususnya anak Johor dijemput menyaksikan dan meraikan serta menyertai pelbagai aktiviti yang dianjurkan sempena Istiadat Kemahkotaan berkenaan.


1 comment:

  1. Terpaksa sy berucap dsni bahwa cita-citaku menjadi TKW sukses pulang di kampungku sudah tercapai, alhamdulillah.... awalnya aku ikut-ikutan melihat temanku, ternyata setelah kubuktikan hasilnya memang luar biasa ..!!! terima kasih banyak kpd teman aku yg ada di singapura..! berkat postingan dia di halaman facebook TKI Sukses aku baca. Aku bsa kenal nma nya Mbah Suro Guru spiritual PESUGIHAN ANKA GHAIB TOGEL 2D sampai 6D dan PESUGIHAN DANA GHAIB. . pikir-pikir kurang lebih 5 tahun kerja jd Tkw di HONGKONG hanya jeritan batin dan tetes air mata ini selalu menharap tp tdk ada hasil sm sekali. Mana lagi dapat majikanku galak, kejam, cerewet, salah sedikit kena marah lagi . Tiap bulan dapat gaji hanya separoh saja . . itu pun tdk cukup biaya anak di kampung. Tp sy beranikan diri tlpon nmr beliau untuk minta bantuan nya. melalui PESUGIHAN DANA GHAIB Nya . syukur Alhamdulillah benar2 terbukti sekarang. terima kasih ya allah atas semua rejeki mu ini. Aku sudah bs pulang ke kmpung halaman buka usha skrg. jk tman minat ingin tlpn beliau . ini nmr nya +62 82354640471 & 082354640471 siapa tau anda bisa di bantu dan cocok sprti aku . aminn




    ReplyDelete