Social Icons

Sultan Johor kurnia RM200,000 untuk kebersihan Johor Bahru





SULTAN Ibrahim menyerahkan replika cek sumbangan terhadap usaha menceriakan bandar raya Johor Bahru kepada Shahrir Samad di Masjid At-Taqwa di Johor Bahru, kelmarin.



JOHOR BAHRU 24 Ogos - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkenan mengurniakan peruntukan berjumlah RM200,000 kepada Parlimen Johor Bahru dalam usaha untuk mengekalkan kebersihan dan keceriaan di kawasan sekitar ibu negeri di sini semalam.

Baginda sendiri menyampaikan peruntukan tersebut kepada Ahli Parlimen Johor Bahru, Datuk Seri Shahrir Samad pada Majlis Berbuka Puasa dan Pengurniaan Sumbangan yang diadakan di Masjid At-Taqwa, Taman Pelangi di sini.

Majlis dihadiri Mufti Johor, Datuk Tahrir Samsuddin; Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut; Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Islam Negeri Johor, Datuk Zainal Abidin Osman; Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kerja Raya dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Ahmad Zahri Jamil

Turut hadir, Datuk Bandar Johor Bahru, Burhan Amin; Pegawai Daerah Johor Bahru, Mislan Karmani dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Stulang, Mok Chek Hau.

Shahrir pada bulan lalu mendapat perkenan daripada Sultan Ibrahim untuk menggunakan tema program Kembara Mahkota Johor (KMJ) sebelum ini, 'Penjagaan Alam Sekitar Tanggungjawab Kita' untuk program gotong-royong berterusan sehingga KMJ tahun depan berlangsung.

Peruntukan yang dikurniakan oleh Sultan Ibrahim akan diagih-agihkan kepada Jawatankuasa Penduduk (JKP) di sekitar ibu negeri dengan masing-masing menerima RM5,000 dalam usaha menggalakkan kerja pembersihan sendiri tanpa perlu bergantung sepenuhnya kepada pihak berkuasa tempatan.

"Sumbangan yang diberikan Tuanku datang daripada Tabung Kembara Mahkota, yang mana baginda berkenan menyumbangkannya kepada Parlimen Johor Bahru dalam usaha memastikan Johor Bahru dalam keadaan bersih.
"Pelaksanaan akan dibuat di peringkat akar umbi yang mana penduduk melalui JKP di kawasan masing-masing akan bertanggungjawab terhadap kebersihan taman atau kawasan lapang di taman perumahan masing-masing," katanya ketika dihubungi.

Menurut Shahrir, usaha gotong-royong secara bersama dengan Majlis Bandaraya Johor Bahru juga akan diusahakan dalam memastikan tema yang diambil dari KMJ itu dapati direalisasikan.

No comments:

Post a Comment