Social Icons

Dapat dana kerajaan RM200 juta

SULTAN Ibrahim (dua dari kiri) dan Najib memperkatakan sesuatu mengenai projek Danga Bay Waterfront di Johor Bahru semalam.

JOHOR BAHRU - Projek Pembangunan Pinggir Air Danga (Danga Waterfront) telah mendapat perhatian kerajaan apabila Kabinet bersetuju menyediakan dana pemudahan sebanyak RM200 juta untuk projek berkenaan.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan untuk menyediakan dana itu sekali gus menunjukkan komitmen kerajaan Persekutuan ke atas projek itu.
"Bandar Pinggir Air Bersepadu Iskandar di mana Danga Bay adalah tumpuannya merupakan antara kawasan pembangunan paling menarik di Malaysia, dan pastinya di Johor," kata beliau pada majlis ulang tahun ke-15 Danga Bay dan pelancaran Yayasan Danga di sini yang dihadiri oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dan isteri, Raja Zarith Sofia.
Perdana Menteri berkata, akses yang mudah melalui udara, laut dan jalan raya ke projek itu dan kedudukannya yang unik di hujung Semenanjung dan bersempadan Singapura, merupakan kelebihan penting sebagai destinasi gaya hidup, serta dapat menarik perhatian para pelabur.
Projek Danga Waterfront itu yang merentasi sepanjang 25 kilometer dari bahagian timur ke bahagian barat Tambak Johor akan menyaksikan perubahan wajah Johor Bahru dan keseluruhan tapak berhadapan laut yang menghadap Singapura.
Pembangunan itu, yang akan dilancarkan beberapa fasa dalam tempoh 25 tahun dengan nilai pembangunan kasar RM80 bilion, adalah kerjasama awam-swasta yang melibatkan kerajaan dan Iskandar Waterfront Holdings Sdn. Bhd. (IWH).

No comments:

Post a Comment