Social Icons

Hari ini saya rasa bebas - Tengku Puan Pahang


Share on print
ARKIB : 19/08/2009

''Semasa berada di dalam wad, saya rasa bagaikan terpinggir dari dunia luar. 
Pada masa sama saya terbayangkan seorang gadis di Jerman (pernah dilaporkan
akhbar tempatan sebelum ini) yang menjadi hamba seks bapanya selama 24 tahun.

KUANTAN 18 Ogos - ''Hari ini saya rasa bebas." Itulah ungkapan pertama Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah sebaik sahaja melangkah keluar meninggalkan Wad Diraja Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini hari ini.

Tunku Azizah Aminah Maimunah mengeluarkan kata-kata itu di hadapan sekumpulan wartawan yang menunggu baginda dan keluarganya di wad berkenaan setelah 12 hari ditahan akibat dijangkiti selesema babi atau influenza A (H1N1) minggu lalu.

''Semasa berada di dalam wad, saya rasa bagaikan terpinggir dari dunia luar. Pada masa sama saya terbayangkan seorang gadis di Jerman (pernah dilaporkan akhbar tempatan sebelum ini) yang menjadi hamba seks bapanya selama 24 tahun.

''Setelah bertahun-tahun dikurung, gadis itu dibebaskan apabila bapanya ditangkap polis. Saya juga merasai kebebasan yang sama apabila dibenarkan keluar dari wad hari ini," katanya ketika ditemui pemberita hari ini.

Pada 7 Ogos lalu, lima anakanda baginda, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah, 14, Tengku Muhammad Iskandar Riayatuddin Shah, 12, pasangan kembar, Tengku Ahmad Ismail Muadzam Shah dan Tengku Puteri Afzan Aminah Hafidzatullah, 9, serta Tengku Puteri Jihan Khalsom Athiyatullah, 7, dimasukkan ke HTAA setelah di sahkan positif H1N1.

Tunku Azizah Aminah Maimunah pula dimasukkan ke hospital sama sehari kemudian kerana dijangkiti virus berkenaan semasa menjaga kelima-lima anakandanya.
Adinda baginda pula, Tunku Mariam Zaharah Sultan Iskandar turut dimasukkan ke wad berkenaan pada 11 Ogos lalu setelah menunjukkan simptom H1N1.

Menurut Tunku Azizah, baginda dan lima anakandanya serta adindanya tidak akan pulang ke Istana Abdul Aziz tetapi akan tinggal sementara di satu tempat yang terpaksa dirahsiakan.
''Keadaan di istana masih belum baik kerana terdapat beberapa orang yang masih demam, selain menunjukkan simptom H1N1.

''Maka, di tempat itu nanti saya dan anakanda akan bertemu dengan Tengku Mahkota, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah," katanya.

Tambah baginda, tiga anakandanya, Tengku Muhammad, Tengku Afzan dan Tengku Jihan pula akan menduduki peperiksaan esok sama ada di rumah atau di hotel.
''Saya tidak benarkan anak saya ke sekolah kerana tidak mahu berjangkit kepada rakan-rakan mereka. Saya takut nanti sekiranya terdapat kes H1N1 di sekolah, ibu bapa pelajar akan mempersalahkan saya," titah baginda.

Mengimbas pengalaman baginda ketika dimaklumkan lima anakandanya dijangkiti H1N1, baginda benar-benar terkejut dan tubuhnya menggigil.

''Apabila doktor memaklumkan bahawa Tengku Muhammad positif H1N1, anak saya terus menjerit dengan berkata: 'Mama, I don't want to die (ibu, saya tidak mahu mati)'.
''Selepas itu, anak saya Tengku Ahmad mula menangis kerana mereka semua tahu bahawa H1N1 ini boleh membawa maut," titah baginda.

Berikutan itu, baginda terpaksa memujuk anakandanya dengan mengatakan mereka bertuah kerana masih belum terlambat sedangkan pada masa sama, hatinya turut dilanda kesedihan dan keresahan yang amat sangat.

''Selepas saya menenangkan mereka, saya keluar dari bilik dan menghubungi Tengku Mahkota di London.

''Saya menangis terkenangkan anak-anak dan betapa susahnya untuk memiliki anak sebelum ini," titahnya.

Selain mengerjakan solat hajat sepanjang berada di wad, Tunku Azizah juga sempat melakukan aktiviti menjahit dan hasilnya, sebuah beg serta alas cawan berjaya dihasilkan.

3 comments:

  1. eh hari ni hari lahir Putera Selatan lah. kalau ucap selamat hari lahir kat Tunku, mesti dia balas camni "I'm honoured. Thank You."

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. alaaa sikit-sikit remove. biar la kalau dia nak bagi pendapat pun, kalau salah betulkan la, bukan remove comment..

    ReplyDelete