Social Icons

'Baba', ku sayang


Tengku Shahrain membantu datuknya menanam 
pokoksambil diperhatikan Tengku Sallehuddin
Kasih sayang Yang di-Pertuan Agong terhadap cucu baginda jelas kelihatan di mana-mana baginda berada bersama mereka dalam lawatan yang di hadiri baginda.

Umpamanya, semasa berkunjung ke Taman Burung Jurong selepas merasmikan tempat pameran sejenis kumpulan burung dari Papua New Guinea, baginda sempat mencubit pipi cucu kesayangan baginda, Tengku Shahrain sebelum
memasuki kereta. 

Cucu baginda, Tengku Shahrain
menunggu di pintu istana
Kedua-dua cucu baginda kelihatan manja dengan datuk mereka. Ketika Yang di-Pertuan Agong menanam pokok tembusu di Jurong Town Hall, mereka tidak teragak-agak sibuk sama untuk menolong datuk mereka menimbus tanah.

Mereka berdua mengakui suka berkunjung ke Istana Johor bukan saja kerana datuk mereka berada disana, tetapi kerana mereka suka dengan binatang-binatang yang terdapat di perkarangan istana itu seperti rusa, lembu dan anak kuda.

Turut bersama mereka, tetapi tidak tidak turut serta dalam acara lawatan ialah dua orang lagi cucu Yang di-Pertuan Agong, Tunku Ismail Idris putera kepada anak lelaki sulung baginda dan adiknya yang berusia dua tahun, Tunku Aminah Maimunah.



Puteri baginda, Tunku Besar Zabedah dan 
Tunku Mariam Zaharah turut berangkat 
bersama menyertai lawatan.
Ditanya tentang apa yang mereka paling suka mengenai datuk mereka, Tengku Sallehuddin menjawab,"Baba selalu belikan mainan." 'Baba' ialah panggilan manja kanak-kanak itu terhadap datuk mereka.

Ibu-ibu saudara mereka, Tunku Besar Zabedah dan Tunku Mariam Zahrah berkata, ayah mereka selalu membelikan mainan untuk cucunya jika baginda ke luar negeri.

No comments:

Post a Comment