Social Icons

Sultan Ibrahim "buka" Istana kepada Rakyat


SULTAN Johor Sultan Ibrahim Sultan ibni Iskandar akan menganjurkan Rumah Terbuka di Istana Pasir Pelangi pada hari kedua Hari Raya.

Kasih Ayahanda... Tuanku Sultan Johormembertulkan songkok putera
sulung baginda, Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail
Pada temubual eksklusif dengan akhbar New Straits Times di istana, Sultan Ibrahim berkata adalah menjadi satu kebiasaan bagi keluarga diraja untuk menghabiskan Hari Raya pertama dengan ahli keluarga terdekat dan sebahagian lagi bersama tetamu kenamaan seperti delegasi asing dan menteri.

"Saya mengadakan rumah terbuka pada hari kedua kerana saya mahu rakyat saya menghabiskan hari raya pertama bersama ahli keluarga dan saudara-mara mereka," kata Sultan Ibrahim.

Tunku Aminah dan Tuanku Raja Zarith Sofiah
Turut hadir semasa temubual ialah Tuanku Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah dan paduka putera dan puteri baginda, Tunku Makhota Johor Tunku Ismail, Tunku Aminah Maimunah Iskandariah, Tunku Temenggong Tunku Idris, Tunku Abdul Jalil, Tunku Abdul Rahman dan Tunku Abu Bakar.

Sultan Ibrahim berkata menu untuk Rumah Terbuka termasuk masakan Johor, terutama nasi beryani yang terkenal di negeri ini, kambing seluruh bakar, laksa Johor dan pelbagai besar daripada pencuci mulut.

"Terdapat juga makanan seperti sate dan arisa (Makanan Johor yang unik, yang berasal dari Bahasa Arab, biasanya dihidangkan kepada kerabat dan tetamu khas di majlis-majlis dan perayaan.)

"Saya mahu rakyat saya merayakannya."




Sultan Ibrahim mengakui bahawa baginda dan keluarganya bukanlah peminat makanan mewah, tetapi sebaliknya mengutamakan makanan yang lebih sederhana.

"Saya fikir anak-anak saya dan saya memakan mi sahaja ... saya tidak mengambil nasi. Tunku Temenggong (merujuk kepada Tunku Idris) hanya makan Maggi mee, manakala yang lain menikmati mee Mamak," kata Sultan Ibrahim secara berseloroh.
Sultan Ibrahim dan Tunku Abu Bakar

Anak-anak baginda memanggil baginda "Abah" duduk di sekeliling baginda semasa temubual bersetuju secara serentak.

Pada malam Hari Raya, keluarga diraja akan ke Makam Mahmoodiah untuk menziarahi makam Almarhum Sultan Iskandar.

Baginda menjelaskan adalah menjadi satu tradisi bagi keluarga untuk memberi penghormatan kepada mereka-mereka yang telah pergi.

Almarhum Sultan Iskandar ibni Sultan Ismail meninggal dunia pada Jan 22, 2010.






Sultan Ibrahim berkata, baginda membeli kain untuk dijadikan pakaian sempena hari raya untuk isteri dan anak-anak baginda. Baginda berkata keluarga diraja Johor tidak menyelaraskan warna atau memakai secara sedondon di hari raya.

Selamat Menyambut Hari Lebaran
"Saya membeli barang apabila saya membuat lawatan dan keluarga saya suka apa yang saya pilih," kata baginda sambil menunjukkan kain merah jambu yang dipakai oleh Tunku Aminah yang telah dipilih oleh baginda.

Rumah terbuka akan diadakan dari pukul 09:00 pagi shingga 3:00 petang. Kod pakaian adalah kemas.

5 comments:

  1. Selamat Hari Raya Tuanku. Seronok mendengar cerita Hari Raya Tuanku. Bersederhana. Semoga Hari Raya tahun ini lebih bermakna. Insyallah...

    ReplyDelete
  2. Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri khas buat Tuanku dan seluruh ahli keluarga Tuanku. Dari kami sekeluarga....Fairus Zainal sekeluarga (Siti Zubaidah, Adah Faiz, Yusuf Fariz)

    ReplyDelete
  3. Kami sekeluarga juga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada seluruh kerabat Johor daripada YM Ungku Zainab Bt. YM Ungku Ali & keluarga ...

    ReplyDelete
  4. salam kekada ismail name saya tengku abdul matin anak kepada tengku putri cucu kepada tengku alam dari singpore saya nak tahu pasal sultan singapoe dgn sultan johor sedara ke itu je saya nak tahu ni number saya +6596110552

    ReplyDelete
  5. salam kekada ismail name saya tengku abdul matin anak kepada tengku putri cucu kepada tengku alam dari singpore saya nak tahu pasal sultan singapoe dgn sultan johor sedara ke itu je saya nak tahu ni number saya +6596110552

    ReplyDelete