Social Icons

ALMARHUM MENITAHKAN PEWARIS RAJA DINAMAKAN TUNKU ISMAIL


Adakah Almarhum menitahkan Tuanku untuk menamakan Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail?

Saya tidak pernah menamakan mana-mana anak saya. Apabila mereka dilahirkan, saya akan pergi mengadap bapa saya atau hubungi dia.

Seperti Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail masa lahir Almarhum (Sultan Iskandar) masa itu Yang di-Pertuan Agong.

Tunku Mahkota Johor lahir pada hari Hari Raya. Almarhum berada di Kuala Lumpur masa tu, bukan di sini kerana menyambut Hari Raya pertama di Kuala Lumpur dan pada Hari Raya kedua baru balik ke Johor.

Almarhum bertanya kepada saya, "Anak apa kau dapat?" Saya kata, anak lelaki. Almarhum kata: "Syabas, namakan anak kau ISMAIL!"

Masa saya dilahirkan, Sultan Sir Ibrahim masa itu di London. Ayah saya telah bertanya kepada nendanya: "Bolehkah saya menamakan anak saya IBRAHIM?" Ia adalah untuk mendapatkan restu baginda. Itulah sedikit cerita macam mana saya mendapat nama.