Social Icons

SULTAN JOHOR SEBAGAI SULTAN YANG UNIK


Apakah Tuanku merasakan gaya ini membuatkan Tuanku dilihat sebagai seorang Sultan yang unik?

Ini bukan soal gaya. Ini adalah diri saya. Saya tidak boleh menjadi orang lain. Saya masih perlu banyak belajar dari kekanda-kekanda saya yang lain (Raja dan Sultan negeri lain). Cara saya tidak banyak berbeza seperti ayah saya (Almarhum Sultan Iskandar) tetapi pada masa yang sama, kami adalah dua orang yang berbeza.

Pada mulanya saya tidak mempunyai kesabaran seperti dia. Saya mempunyai kecenderungan untuk melakukan sebarang perkara dengan segera. Oleh itu, saya tidak mempunyai kesabaran seperti almarhum.

Saya tegas tetapi pada masa yang sama, lembut dan sangat bertolak ansur. Apa yang anda lihat adalah diri saya. Saya gembira menikmati makanan di gerai dan saya akan berbuat demikian.

Ayah saya mengajar saya untuk memanggil seseorang dengan panggilan hormat. Saya panggil pemandu saya Pak Mail, guru sekolah saya dengan panggilan Tuan dan guru Al-Quran saya Cikgu sehingga kini. Sesiapa sahaja yang lebih tua daripada saya adalah Pak, Wak atau Encik dan kaum wanita pula adalah kakak.

Kerana sesetengah orang segan apabila saya singgah ke gerai mereka dengan tidak disangka-sangka dan akan menyebabkan pelanggan mereka menjadi resah, jadi saya telah mengurangkan aktiviti seperti itu.

Saya masih bersiar-siar dari semasa ke semasa dengan memandu sendiri untuk meninjau keadaan negeri agar sentiasa dalam keadaan baik.