Social Icons

26-04-1984 - SULTAN ISKANDAR MENGANGKAT SUMPAH JAWATAN YDP AGONG KE-8


Sultan Iskandar dari Johor hari ini mengangkat sumpah sebagai Yang di-Pertuan Agong kelapan Malaysia.

Seri Paduka melafazkan sumpah jawatan dalam sidang Majlis Raja-raja di Istana Negara di sini dan Sultan Perak, Paduka Seri Sultan Azlan Shah mengangkat sumpah sebagai Timbalan Yang di Pertuan Agong.

Naskah pengisytiharan memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong itu telah dibacakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad.

Hadir di majlis ringkas tetapi bersejarah itu ialah Raja-Raja Melayu, kecuali Pahang dan Johor yang diwakili Pemangku Raja, para Yang Dipertuan Negeri - Pulau Pinang, Melaka dan Sabah, manakala Sarawak diwakili oleh Pemangku Yang Dipertua Negeri.

Istiadat dimulakan kira-kira jam 11 pagi apabila penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Datuk Ahmad Zainal Abidin menyembahkan warkah sumpah jawatan.

Yang di-Pertuan Agong yang memakai uniform Askar Timbalan Setia Negeri Johor kemudian melafazkan sumpah dan menandatangani warkah tersebut.

Warkah tersebut kemudiannya dipersembahkan untuk ditandatangani oleh Sultan Kedah dan Sultan Kelantan sebagai saksi.



MENGHADAP
Acara diikuti dengan lafaz ikrar oleh Timbalan Yang di-Pertuan Agong yang juga mempengerusikan majlis tersebut.

Perdana Menteri kemudia tampil menyembahkan kepada Seri Paduka surat-surat pengishtiharan memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong lalu membacakan setelah ditandatangani oleh Yang di-Pertuan Agong.

Majlis bersejarah itu diakhiri dengan bacaan selamat oleh Mufti Wilayah Persekutuan Tan Sri Syeikh Mohsein Haji Salleh. Kemudian diikuti dengan istiadat menghadap di Istana oleh Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.