Social Icons

24-04-1893 - SULTAN ABU BAKAR DIANUGERAHKAN BINTANG KEBESARAN OTHMANIYYAH

Sultan Abdul Hamid II (Turki) dan Sultan Abu Bakar (Johor)

Pada hari ini 24 April dalam tahun 1893 Sultan Turki, Sultan Abdul Hamid II telah mengundang Sultan Abu Bakar untuk menjadi tetamu baginda di Istana Yildiz. Keberangkatan Sultan Abu Bakar ke majlis yang turut dihadiri Wazir, Menteri dan para kenamaan menimbulkan rasa kagum mereka kerana dapat bersua dengan seorang pemerintah Melayu yang elok pembawakannya.

“Hingga pada akhirnya lantaslah Yang Maha Mulia (Sultan Johor) berjumpa dengan Yang Maha Mulia Sultan Abdul Hamid II di Konstantinopel (Istanbul). Maka diterimalah oleh baginda dengan sebaik-baik terimaan serta diraikan dengan secukup-cukupnya kerana amatlah gemar Yang Maha Mulia Sultan Turki itu melihatkan seorang raja sebelah timur begitu baik bawaan dan aturannya pada hal beragama Islam.” - Mohd Said Haji Sulaiman.

Pada pertemuan ini Sultan Abu Bakar dan pengiring-pengiring baginda dikurniakan bintang-bintang kebesaran Darjah Utama Khilafah Othmaniyyah iaitu, Bintang Kebesaran Osmanieh kelas 1 diikuti oleh Syed Mohammed Al-Sagoff. Kapten F. De Vere Creighton, ADC Komandan Johor Military Force menerima Pingat Kebesaran Medjidie kelas ke-2, Dr. Nightingale Pingat Kebesaran Osmanieh Kelas ke-3 dan Inche Kassim Setiausaha Sulit Sultan Johor menerima Pingat Kebesaran Medjidie kelas ke-3.

Layanan Sultan Turki amatlah molek. Dititahkannya General Ahmed Ali Pasha dan pasukan pengiring berkuda untuk mengiringi Sultan Abu Bakar sepanjang berada disana.

Untuk pembelian Buku Sejarah DiRaja Johor
sila hubungi pengedar ditalian 019-799-8249 (Whatsapp)