Social Icons

'Apa sembah-sembah, aku pun manusia' jadi kenangan abadi


Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi mempunyai kenangan istimewa bersama Almarhum Sultan Iskandar yang tidak akan dilupakan sehingga akhir hayat.

''Semasa perasmian pusat pertadbiran baru kerajaan negeri Johor, Kota Iskandar di Nusajaya tahun lalu, baginda telah menegur rakan di sebelah saya yang membuat isyarat menyembah terhadap baginda.

''Lalu baginda menegur 'apa sembah-sembah, aku pun manusia juga macam engkau' Moralnya, baginda tidak mementingkan darjat dan kedudukan sebagai sultan yang berjiwa rakyat," katanya apabila ditanya kenangan yang tidak mampu dilupakan bersama Almarhum Sultan Iskandar yang mangkat semalam.

Puad yang juga Ahli Parlimen Batu Pahat berkata, seluruh rakyat Johor sebenarnya telah kehilangan seorang sultan yang berjiwa rakyat.

Menurutnya, walaupun baginda nampak tegas, namun keprihatinan terhadap rakyat dan pembangunan negeri menjadi keutamaan sehingga meletakkan pembangunan Johor berada di tahap yang kukuh dan mampu berdaya saing dengan Singapura.

Bagi Ahli Parlimen Parit Sulong, Datuk Noraini Ahmad, pemergian Sultan Iskandar amat dirasai kerana baginda sentiasa mengambil tahu mengenai rakyat jelatanya.

''Saya punya kenangan manis bersama baginda semasa menjadi Ketua Puteri UMNO apabila berpeluang makan bersama baginda dan tetamu kenamaan lain di Istana Besar.

''Pada pertemuan itu baginda menunjukkan mood gembira sambil bercerita dengan gaya penyampaian yang cukup menarik,'' katanya.

Sementara itu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil merafakkan sekalung takziah kepada seluruh kerabat diraja Johor atas pemergian baginda dan menganggap ia satu kehilangan besar bukan sahaja kepada warga Johor malah seluruh rakyat di negara ini.

Untuk pembelian Buku Sejarah DiRaja Johor sila hubungi pengedar ditalian 019-799-8249 (Whatsapp)
Shahrizat yang juga Ketua Wanita UMNO berkata, baginda merupakan legenda kesultanan di negara ini kerana mempunyai gaya dan cara tersendiri semasa menjadi Sultan Johor.

"Hakikatnya, era kesultanan baginda amat dikagumi dan diikuti serta kedaulatannya menaungi seluruh rakyat jelata secara adil tidak ada tolok banding.

''Selaku Ketua Wanita UMNO saya telah meminta Wanita UMNO Johor di peringkat cawangan dan bahagian mengadakan bacaan tahlil bagi memohon roh baginda dicucuri rahmat," katanya.

4 comments:

  1. salam ..ingin saya paparkan 1 clip video permandangan JB sekitar 1930an untuk tatapan warga kita dgn view yg nnakjubkan kita,seperti pantai lido,Masjid Sultan AbuBAkar,Kebon Bunga Istana dan sekitar pekan JB,..harap maklum balas admin ..wslam

    ReplyDelete