Social Icons

Sultan Johor dimahkotakan 5 Mei 2014.

Sultan Ibrahim membawa kumpulan wartawan melihat kerja-kerja pembaikan
Istana Bukit Serene

Istiadat Pemahkotaan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar sebagai Sultan Johor kelima akan dilakukan pada 2014 selepas kerja mengubah suai istana selesai dilaksanakan.

"Tarikh pemahkotaan  yang sebelum ini dijangka pada tahun depan terpaksa dilanjutkan berikutan Istana Bukit Serene, Istana Garden dan Istana Besar masih dalam kerja ubah suai. Kerja ubah suai dijangka siap pada 2014 dan tarikh pemahkotaan akan diadakan pada 5 Mei 2014. Tarikh yang dipilih sesuai kerana saya akan ditabal sebagai Sultan Johor yang kelima." titah baginda di sini, semalam.

“Saya memberi masa kepada kerajaan untuk memastikan istiadat pemahkotaan itu kelak bersejarah dan dibuat dengan penuh istiadat bagi diingati rakyat. Istiadat pemahkotaan terakhir dilakukan pada 10 Februari 1960 ketika Almarhum nenda baginda, Sultan Ismail Ibrahim. Selepas 54 tahun istiadat pemahkotaan akan diadakan semula,” titah baginda.

"Jadi, selepas 54 tahun, ia akan dilaksanakan kembali," Sultan Ibrahim.

Baginda bertitah, ketika istiadat pemahkotaan itu, semua Raja dan Sultan negara ini akan dijemput termasuk Sultan Brunei bagi bersama-sama menyerikan istiadat berkenaan. "Akan diadakan istiadat bersiram (mandi), diikuti Majlis Pemahkotaan dan kemudian jamuan teh."

Istiadat Pemahkotaan Sultan Ibrahim yang bakal diadakan adalah yang keempat dilakukan oleh Sultan Johor dalam era moden. Upacara pemahkotaan yang pertama ialah Sultan Abu Bakar pada 29 Julai, 1886, diikuti oleh penggantinya, Sultan Ibrahim Sultan Abu Bakar pada 2 Nov, 1895, dan kemudiannya Sultan Ismail pada Feb 10, 1960. Sultan Iskandar tidak melakukan upacara pemahkotaan.

Baginda turut membawa kumpulan wartawan melawat ke Istana Bukit Serene. Istana Bukit Serene, yang dalam kerja-kerja pemulihan dan akan menjadi salah satu daripada tempat untuk upacara pemahkotaan.

Bila berbicara berkenaan hiasan dalaman dan luaran istana berkenaan, visi baginda adalah untuk melihat struktur yang indah dipulihkan kembali seperti zaman  kegemilangannya sebelum ini seperti ianya dibina pada tahun 1939.

"Mengapa Istana Bukit Serene diubahsuai mengikut tahun? Kerana pemerintah masing-masing mempunyai citarasa yang berbeza. Saya berbeza. Tidak seperti bapa saya, saya teliti, kerana almarhum yang mengajar saya untuk menjadi lebih tepat dan teliti."

Dalam perkembangan lain, baginda bertitah majlis rumah terbuka Aidilfitri baginda akan diadakan pada hari raya kedua di Istana Pasir Pelangi. Baginda juga akan mengadakan penjelajahan sekitar Johor pada November ini bagi membantu membaiki rumah golongan kurang mampu dan golongan miskin.

“Tahun ini sebanyak 30 rumah golongan kurang mampu akan dibaiki dan dibina,” akhir kata dari baginda.

1 comment:

  1. Salam, saya tak jumpa berita, sudah ditabalkan ke belum?

    ReplyDelete