Social Icons

Bolasepak Johor kembali gemilang

Terima kasih kepada DYAM Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang berusaha membuatkan Stadium Larkin kembali sesak. Dulu cuma 30 orang, kini lebih 30,000 penyokong hadir memberi sokongan.



Pada tahun 1964, sebidang tanah di Jalan Dato' Jaafar, Larkin dikenalpasti untuk didirikan sebuah stadium negeri. Stadium tersebut yang bernilai $555,000 dinamakan sempena nama Menteri Besar Johor iaitu Tan Sri Hassan Yunos yang memegang jawatan tersebut pada tahun 1959 hingga 1967.
Stadium Larkin pada tahun 1970
Hasilnya pada hari ini, Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos ataupun Stadium Larkin kelihatan seperti yang baginda impikan.

Rusuhan di Stadium Larkin pada tahun 1973

Pergaduhan penyokong Johor dan Kelantan di Stadium Larkin pada tahun 1987

Stadium Larkin sekali lagi penuh sesak dengan kehadiran peminat dengan lautan biru dan merah. Stadium berusia 49 tahun ini kelihatan sempurna dari setiap sudut.


Lahir di Muar pada tahun 1907, beliau adalah Menteri Besar yang pertama dipilih melalui kempen pilihanraya. Beliau juga merupakan salah seorang daripada anggota ‘Orang Tujuh’ yang menandatangani memorandum bantahan kepada Sultan Ibrahim yang bersetuju dengan pembentukan Malayan Union, persekutuan negeri-negeri Melayu dan Negeri-negeri Selat, Pulau Pinang dan Melaka yang dibentuk untuk menggantikan British Malaya.

Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos juga dikenali sebagai Stadium Larkin.

Stadium tersebut pada mulanya dibina dengan kapasiti 10,000 tempat duduk apabila ia mula digunakan pada tahun 1968. Sepanjang 1966 hingga 1973 beberapa kerja menaik taraf telah dilakukan. (Tahun perasmian tidak dapat dipastikan kerana tiada dokumen sokongan atau bahan bergambar yang dapat membuktikan tahun bila stadium ini dirasmikan)

Diuruskan dan dimiliki oleh Johor Corporation (JCorp), stadium ini menjalani beberapa kerja-kerja pengubahsuaian dan juga naik taraf sejak tahun 1991.

Sebanyak RM50 juta telah dibelanjakan untuk menaik taraf stadium ini pada tahun 1991, ia telah meningkat dan kini mencecah kapasiti sebanyak 30,000.

Stadium ini pernah menjadi tuan rumah kepada pelbagai acara sukan sama ada di peringkat tempatan, negara mahupun antarabangsa, antaranya ialah Kejohanan Olahraga Terbuka Malaysia 1968, SUKMA 1992 dan Piala Dunia Belia FIFA 1997. Pada 25 Feb 1973, stadium ini buat pertama kalinya digunakan  untuk perlawanan bolasepak Piala Malaysia zon Selatan diantara Johor dan Singapura yang berkesudahan Singapura menang dengan jaringan 1-0.

Ia juga merupakan gelanggang tuan rumah bagi pasukan Johor Darul Takzim dan stadium ini akan digunakan untuk Kejohanan Ragbi Piala Dunia pada tahun 2019 kelak.

Kira-kira setahun yang lalu, Tunku Mahkota Johor DYAM Tunku Ismail Sultan Ibrahim mengambil alih jawatan presiden Johor FA.

Pasukan bola sepak negeri yang sebelum ini mengalami pelbagai masalah termasuk dakwaan pemain terlibat dalam gejala pengaturan perlawanan dan rasuah sehingga mencemarkan kejayaan Piala Malaysia dan kemenangan berganda pada tahun 1991. Malah terdapat juga dakwaan bahawa pemain tidak menerima gaji.

Apabila Tunku Mahkota Johor menjadi presiden Johor FA Februari lalu, perkara pertama yang baginda lakukan adalah untuk  memberikan tranformasi kepada bola sepak Johor bermula dengan namanya.

"Saya ingin mengumumkan kepada rakyat Johor yang saya telah mengambil alih Persatuan Bolasepak Johor sebagai presiden. Matlamat saya adalah untuk menghentikan perlibatan politik dalam sukan ini dan mengembalikan zaman kegemilangan bolasepak Johor demi rakyat ini."

Baginda berjanji untuk membawa bola sepak Johor kembali ke zaman kegemilangan di era 80-an apabila stadium penuh sesak dengan kehadiran peminat. Bermula dari itu, baginda menggesa peminat untuk keluar dan memberi sokongan kepada pasukan bola sepak negeri.

Baginda juga turut sama menyaksikan hampir setiap perlawanan pasukan ini beraksi bukan dari bilik VIP, seperti tamu terhormat yang lain, tetapi dari bangku simpanan bersama pengurus, jurulatih dan pemain gantian yang lain.


Selain lampu limpah, kerusi stadium juga telah diganti dan kemudahan bertambah baik termasuk tandas. Satu tambahan yang menarik di stadium ini adalah set bangku pemain simpanan yang pertama seperti ini di Malaysia. Bangku dipasang dengan baket yang diimport seperti yang digunakan dalam Liga Perdana Inggeris.

Untuk Liga Super 2013, Johor Darul Takzim menjadi tuan rumah kepada Perak pada 11 Januari 2013 di Stadium Larkin. Meskipun permainan berkesudahan Johor Darul Takzim menang cuma 1-0, suasana stadium yang penuh sesak dengan kehadiran lebih 30,000 peminat ke stadium dengan diwarnai bendera negeri biru dan merah adalah begitu menakjubkan.

Tingkah laku penyokong Johor Darul Takzim amat baik, walaupun tampak kecewa dengan permainan pasukan kesayangan mereka yang tidak menggunakan kesempatan bermain dengan pasukan Perak yang kehilangan seorang pemain akibat layangan kad merah.

Sudah tentu tingkah-laku penyokong seperti juga sukan lain. Terdapat di kalangan penyokong yang mencemuh pemain Perak apabila pemain lawan sengaja melambat-lambatkan permainan, tetapi hingga ke hari ini belum ada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.
Pada 18 Januari 2013, pasukan Johor Darul Takzim menjadi tuan rumah kepada Angkatan Tentera Malaysia, keputusan seri dicatatkan iaitu 2-2.

Kali ini, penyokong mendapat bonus, apabila Sultan Johor, DYMM Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar mencemar duli ke stadium untuk menyaksikan perlawanan tersebut.

Kali ini penyokong bola sepak Johor menjadi sedikit senyap berbanding perlawanan sebelum ini. Ini adalah adab Rakyat Johor yang sentiasa memaparkan rasa hormat yang tinggi kepada raja-raja dan pemimpin mereka.

Sultan Ibrahim dan putera-putera yang mengiringi baginda dilihat menonton perlawanan di kalangan penyokong, bukannya di tempat duduk VIP, manakala Tunku Mahkota Johor berada di bangku pemain simpanan bersama-sama jurulatih Fandi Ahmad dan pemain.

Pernah Tunku Mahkota Johor ditanya, apakah baginda tidak mahu menukar nama stadium ini ke nama baginda?

Dengan merendah diri baginda menjawab,"Saya prefer nama yang asal. Kerana ia adalah sejarah. Dan sejarah tidak boleh ditukar."

Satu stadium yang baru dengan pelbagai kemudahan kini sedang dibina di Nusajaya berhampiran Kota Iskandar, tetapi Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos yang sudah berkhidmat berpuluh-puluh tahun lamanya tetap lebih indah.