Social Icons

Sultan Johor beri pingat tidak minta imbuhan



Sultan Ibrahim bertitah rakyat usah terpedaya: Mokhtar

JOHOR BAHRU: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar, mengingatkan rakyat supaya tidak terpengaruh dan tertipu dengan mana-mana individu yang mengaku mempunyai hubungan dengan baginda, sambil menawarkan darjah kebesaran serta pingat negeri ini sebagai balasan terhadap sumbangan dan imbuhan kewangan yang dibuat. 

Titah Sultan Ibrahim itu disampaikan menerusi Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff, yang menegaskan baginda tidak mengurniakan darjah kebesaran serta pingat negeri ini, menerusi proses imbuhan atau sumbangan kewangan.


Mohd Mokhtar berkata, Sultan Ibrahim bertitah yang baginda juga tidak pernah memberi kuasa serta melantik mana-mana pihak untuk menguruskan pemberian darjah kebesaran dan pingat negeri ini dengan imbuhan.

Jangan percaya secara membuta tuli, sebaliknya dapatkan kesahihan daripada pihak Istana Johor, jika ada pihak atau individu menawarkan anugerah kebesaran dengan menuntut imbuhan atau bayaran tertentu. 

Tuanku tidak mahu rakyat ditipu dan terpedaya dengan pujukan pihak tidak bertanggungjawab yang mengaku mereka adalah orang istana, katanya ketika dihubungi, semalam. 

Mohd Mokhtar berkata, penipuan secara menjaja nama Sultan Ibrahim itu terbongkar selepas seorang ahli perniagaan kerugian RM41,000 akibat ditipu seorang lelaki yang mendakwa dirinya sebagai Ahli Jemaah Majlis Diraja Johor, Tunku Osman Tuanku Temenggong Ahmad, bagi men-dapatkan gelaran 'Datuk' dan sebidang tanah. 


Beliau berkata, ahli perniagaan berusia lingkungan 40-an terbabit, hanya menyedari menjadi mangsa penipuan selepas bertemu sendiri dengan Tunku Osman sebenar. 
Mangsa dihubungi seorang lelaki pada Ogos lalu mendakwa dirinya sebagai orang istana dan mahu menawarkan anugerah Datuk dengan imbuhan kewangan. Gembira dengan tawaran itu, mangsa bersetuju dan memberi imbuhan secara tunai beberapa kali kepada suspek sehingga mencapai jumlah RM41,000 dalam masa dua bulan. 

Namun, akhir November lalu, mangsa berjumpa dengan Tunku Osman yang sebenar sebelum menyedari yang dia menjadi mangsa penipuan, sebelum membuat laporan polis, katanya. 

Mohd Mokhtar berkata, susulan laporan yang diterima, Polis Johor sudah menahan reman seorang lelaki untuk membantu siasatan kes penipuan terbabit. 

Sebelum ini, dalam satu lagi kes berasingan, seorang lelaki dan wanita ditahan Polis Johor di Nusajaya dan didakwa di mahkamah atas tuduhan menyamar sebagai pegawai kastam untuk meminta derma kononnya sempena sambutan Hari Keputeraan Sultan Johor pada bulan lalu.