Social Icons

22-01-2010 - SULTAN ISKANDAR MANGKAT


SUASANA pilu dan bunyi 77 das tembakan meriam mengiringi perjalanan pedati diraja yang membawa jenazah Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail dari perkarangan Istana Besar Johor ke Makam Diraja Bukit Mahmoodiah, 23 Januari lalu.

Lebih 2,000 rakyat berbilang kaum termasuk pemimpin-pemimpin negara hadir memenuhi perkarangan Istana bagi memberikan penghormatan serta menyaksikan istiadat pemakaman sultan yang amat dikasihi itu.

Sebelum istiadat pemakaman itu, jenazah almarhum diletakkan di Istana Besar Johor dari jam 9 pagi hingga 12 tengah hari untuk memberi peluang kepada pemimpin dan rakyat memberi penghormatan terakhir.


Kira-kira jam 1.45 petang, jenazah almarhum dibawa menggunakan pedati diraja yang ditarik oleh pegawai Askar Timbalan Setia Negeri Johor ke Makam Diraja Bukit Mahmoodiah, kira-kira 3 kilometer dari perkarangan Istana Besar Johor sambil diiringi anggota kerabat, pemimpin negeri dan rakyat jelata.

Jenazah almarhum disemadikan di sebelah makam ayahanda baginda. Bacaan talkin dan doa disempurnakan oleh penasihat Agama Islam Johor, Dato’ Nooh Gadut.


Antara yang berangkat memberikan penghormatan termasuk Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin; Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah; Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Muadzam Shah; Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail; Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah; Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah; Sultan Perak, Sultan Azlan Shah; Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir; Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra dan Yang di-Pertua Negeri Melaka, Tun Khalil Yaakob.



Hadir sama ialah Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong; dan dua bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Sultan Iskandar mangkat pada 7.15 malam Jumaat, 22 Januari lalu di Hospital Pakar Puteri, Johor Bahru selepas dimasukkan ke hospital itu kerana gering. Kemangkatan baginda diumumkan Menteri Besar, Dato’ Abdul Ghani Othman.

Almarhum diputerakan di Istana Semayam, Johor Bahru pada 8 April 1932, dan dimasyhurkan sebagai Sultan Johor keempat  pada 11 Mei 1981. Baginda pernah ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong kelapan pada 15 November 1984.

Sultan Iskandar adalah putera ketiga Almarhum Sultan Ismail ibni Sultan Ibrahim dan cicinda kepada Bapa Johor Moden, Almarhum Sultan Abu Bakar.

Ketika hayatnya, baginda adalah seorang sultan yang sangat disenangi, tegas dan sanggup mengetepikan protokol istana untuk bersama-sama rakyat jelata dan meninjau kehidupan mereka.

Semoga roh almarhum dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh.